Isnin, 29 Julai 2013

Lailatul Qadar - 10 malam terakhir ramadhan


Bismillahirahmanirahhim.
Assalammualaikum wbrt.

Malam ini, kita telah masuk fasa terakhir ramadhan iaitu 10 malam terakhir ramadhan.


Disini saya menyeru diri saya dan otai-otai semua mari kita berfikir sejenak dan jangan terlalu leka dengan batang-batang jorang kita sehingga bulan puasa pun masih lagi sibuk memegang batang jorang dikolam-kolam pancing, ceruk lubuk-lubuk sungai dan seumpamanya. Tinggalkanlah sejenak, rezeki tak kemana pun, semua dari allah. "Ingat allah, allah ingat kamu". Lepas raya kita terjah balik, tak rugi. Rezeki lagi bertambah-tambah adalah...insyaallah.
Kita semua adalah insan yang lemah, sentiasa berbuat dosa...bermacam-macam dosa..lagi setiap hari.

sama-sama kita renung-renungkan...!!!

Adakah kita tahu berapa panjang lagi hidup kita?

Apakah kita akan bertemu pada ramadhan akan datang?

"Lailatul Qadar…iaitu ada pada bulan Ramadhan.  Kerana itu, hendaklah kita mencarinya pada sepuluh hari terakhir.  Kerana ia terdapat pada hari-hari ganjil, iaitu pada malam 21, atau malam 23, atau  malam 25, atau malam 27, atau malam 29, atau malam terakhir."          
   
Lailatul Qadar adalah satu malam istimewa yang dikurniakan Allah SWT kepada umat Muhammad S.A.W lantaran kebimbangan Baginda Rasulullah terhadap usia umatnya yang semakin pendek.  Bagi mengatasi keraguan ini,  Allah SWT menurunkan malam Lailatul Qadar yang membawa rahmat pahala yang teramat besar atau 'bonus dalam bonus, bonus berganda-ganda' pahala yang teramat-amat besar seperti beribadat selama 83 tahun 3 bulan. Ini bagi menyamakan jarak masa umat terdahulu dengan umat Baginda S.A.W pada hari ini dalam mengerja dan mendapatkan ganjaran pahala beribadat dari Allah SWT. Mari kita sama-sama kejar rahmat Allah SWT yang maha hebat ini.
     
Pada zaman Rasulullah SAW, ramai ulama dan sahabat menyambut Lailatul Qadar dengan tekun mengerjakan ibadat.  Rasulullah SAW sendiri tidak pernah leka walaupun Baginda telah dijanjikan Allah tempat di sisi-Nya.  Malahan Baginda khusyuk beribadat sehingga kakinya bengkak-bengkak tanpa memikirkan kesakitan yang ditanggung.
     
Kita sebagai umatnya harus mengikuti mengikuti sunnah Baginda SAW yang mendatangkan faedah yang besar bukan sahaja kepada kita malah seluruh umat Islam. 


Tanda-Tanda Lailatul Qadar – Buka Mata. Semoga artikel yang berjudul " Tanda-Tanda Lailatul Qadar " bermanfaat. Tanda-Tanda Lailatul Qadar telah dijelaskan oleh Rasulullah dalam beberapa riwayat berikut :

Sebagaimana dikatakan oleh Ubay bin Ka’b pada hadits, beliau berkata:

بِالْعَلاَمَةِ أَوْ بِالآيَةِ الَّتِي أَخْبَرَنَا رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ, أَنَّهَا تَطْلُعُ يَوْمَئِذٍ لاَ شُعَاعَ لَهَا.

" Dengan tanda yang pernah Rasulullah kabarkan kepada kami, yaitu (matahari) terbit (pada pagi harinya) tanpa sinar (yang terik)".

Juga sebagaimana hadits Ibnu Abbas, ia berkata:

أَنَّ رَسُوْلَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ فِيْ لَيْلَةِ الْقَدْرِ: لَيْلَةٌ سَمْحَةٌ طَلْقَةٌ لاَ حَارَّةَ وَلاَ بَارِدَةَ, تُصْبِحُ شَمْسُهَا صَبِيْحَتُهَا صَفِيْقَةً حَمْرَاءَ.

"Sesungguhnya Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda tentang (tanda-tanda) Lailatul Qadar: “Malam yang mudah, indah, tidak (berudara) panas maupun dingin, matahari terbit (di pagi harinya) dengan cahaya kemerah-merahan (tidak terik)"

Juga hadits tanda-tanda malam lailatul qadar lainnya oleh Jabir bin Abdillah, beliau berkata:

قَالَ رَسُوْلُ اللهِ : إِنِّيْ كُنْتُ أُرِيْتُ لَيْلَةَ الْقَدْرِ, ثُمَّ نُسِّيْتُهِا, وَهِيَ فِيْ الْعَشْرِ الأَوَاخِرِ مِنْ لَيْلَتِهَا, وَهِيَ لَيْلَةٌ طَلْقَةٌ بَلْجَةٌ لاَ حَارَّةَ وَلاَ بَارِدَةَ.

"Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda: Sesungguhnya aku pernah diperlihatkan (bermimpi) Lailatul Qadr. Kemudian aku dibuat lupa, dan malam itu pada sepuluh malam terakhir. Malam itu malam yang mudah, indah, tidak (berudara) panas maupun dingin"

Demikian pula hadits Ubadah bin Ash Shamit, ia berkata:
أَنَّ رَسُوْلَ اللهِ قَالَ: لَيْلَةُ الْقَدْرِ فِيْ الْعَشْرِ الْبَوَاقِيْ, مَنْ قَامَهُنَّ ابْتِغَاءَ حِسْبَتِهِنَّ فَإِنَّ اللهَ تَبَارَكَ وَتَعَالَى يَغْفِرُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَمَا تَأَخَّرَ, وَهِيَ لَيْلَةُ وِتْرٍ, تِسْعٌ أَوْ سَبْعٌ أَوْ خَامِسَةٌ أَوْ ثَالِثَةٌ أَوْ آخِرُ لَيْلَةٍ, وَقَالَ رَسُوْلُ اللهِ َ: إِنَّ أَمَارَةَ لَيْلَةِ الْقَدْرِ أَنَّهَا صَافِيَةٌ بَلْجَةٌ كَأَنَّ فِيْهَا قَمَراً سَاطِعاً سَاكِنَةٌ سَاجِيَةٌ, لاَ بَرْدَ فِيْهَا وَلاَ حَرَّ, وَلاَ يَحِلُّ لِكَوْكَبٍ أَنْ يُرْمَى بِهِ فِيْهَا حَتَّى تُصْبِحَ, وَإِنَّ أَمَارَتَهَا أَنَّ الشَّمْسَ صَبِيْحَتَهَا تَخْرُجُ مُسْتَوِيَةً, لَيْسَ لَهَا شُعَاعٌ مِثْلَ الْقَمَرِ لَيْلَةَ الْبَدْرِ, وَلاَ يَحِلُّ لِلشَّيْطَانِ أَنْ يَخْرُجَ مَعَهَا يَوْمَئِذٍ.



"Sesungguhnya Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda: “Lailatul Qadr (terjadi) pada sepuluh malam terakhir. Barangsiapa yang menghidupkan malam-malam itu karena berharap keutamaannya, maka sesungguhnya Allah akan mengampuni dosa-dosanya yang lalu & yang akan datang. Dan malam itu adalah pada malam ganjil, ke dua puluh sembilan, dua puluh tujuh, dua puluh lima, dua puluh tiga atau malam terakhir di bulan Ramadhan,” dan Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda: “Sesungguhnya tanda Lailatul Qadr adalah malam cerah, terang, seolah-olah ada bulan, malam yang tenang dan tentram, tidak dingin dan tidak pula panas. Pada malam itu tidak dihalalkan dilemparnya bintang, sampai pagi harinya. Dan sesungguhnya, tanda Lailatul Qadr adalah, matahari di pagi harinya terbit dengan indah, tidak bersinar kuat, seperti bulan purnama, dan tidak pula dihalalkan bagi setan untuk keluar bersama matahari pagi itu"

Tanda ini amat jarang ditemui, kecuali tanda terakhir yang pernah terjadi.  Andai bertemu dengan malam ini, maka ucapkanlah doa berikut yang bermaksud : "Ya Allah, sesungguhnya Engkaulah yang mengurniakan keampunan terhadap dosaku.  Dikau suka mengampun, maka ampunilah daku."

Pada malam ini juga Jibrail a.s akan turun ke bumi dan mengarahkan setiap malaikat berkunjung, memberi salam dan berjabat tangan dengan mukmin yang sedang beribadat di rumah mereka. Justeru, awasilah perlakuan kita dan sentiasalah berusaha meningkatkan keimanan, terutamanya dalam Ramadhan ini.

Disini saya senaraikan antara amalan-amalan yang di amalkan pada malam Lailatul Qadar. Mulailah amalan pada jam 12.00 tengah malam. Selebihnya, rujuklah Ustaz, Tok-tok Guru, Alim Ulamak......

1. Sembahyang sunat wuduk selepas mengambil wuduk2. Sembahyang sunat hajat dan berdoa kepada Allah supaya dipertemukan malam Lailatul Qadar

3. Membaca Al-Quran
4. Istighfar selama 30 minit atau 1000 kali ....Astagfirullah halazim.....waatubuilaih.
5. Zikrullah (La ila ha illallah 1000X , Laila haillallah muhammadul rasulallah 300X, Allahhuakbar 300X)
6. Bertasbih: 
  • Subhanallah, walhamdulillah, wala ila ha illallah, Allahhu akbar, walahaula wala qhuwwatailla billahil ‘aliyyil ‘azeem 300X.
  • Subhanallah wabihamdihi, Subhanallahilazim 300X.
  • Subhanarob biyal a’ala wabihamdih 300X.
  • Subhanarob biyal a’zimiwabihamdih 300X.
7. Selawat 100X atau 1000X (Allahhummasolli ‘ala Muhammad)
8. Sembahyang sunat Tahajud
9. Sembahyang sunat Tasbih
10. Sambungkan dengan zikrullah atau membaca quran sehingga solat subuh.
 
Semoga bersua dengan Lailatul Qadar dan kita mendapat rahmat serta keampunannya.

wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

boleh komen, tak kira kaki pancing