Khamis, 26 Februari 2015

Ikan Patin, Olak Lempit

Askm kawan-kawan....

Operasi terjah sungai manggis tercetus apabila kecewa nak memancing udang galah di sungai perak tak terlaksana akibat hujan lebat pada malam raya cina. Tapi alhamdulillah dapat juga memancing keli di gate JPS.
Jadi, pada 19hb Feb memerang mengatur langkah ke Olak lempit lerrr. Hasil tidaklah banyak hanya 3 ekor patin dara dalam anggaran 3-4 kilo seekor dan 6 ekor ikan keli sungai. Memerang berbekalkan roti Gadenia bercampur dedak.  Dari kesempatan ini, memerang mengenal pasti beberapa lubuk strategik untuk diterjah pada hujung minggu ini. Hasil bedah siasat ke atas ikan-ikan ni...memerang dah sediakan umpan sesuai. Pada masa sekarang buah berembang dan buah lakun baru berputik. Memerang dah puas mennongkah tebing mencari buah-buah ni. Boleh dikatakan ikan-ikan patin disini memakan lumut - lumut didasar dan tebing sungai. Ikan - ikan patin yang besar-besar agak banyak kelihatan semasa air surut dan pasang. Memerang anggarkan dari kocakan air, ikan-ikan ini antara 7 - 13kg seekor. Pandai-pandai la kekawan buat umpan yeaa...

Cuma memerang nak ingatkan kekawan menebing tu...jangan terlalu bermain di gigi air sungai, terutama yang memancing waktu malam. Faham-faham la yeaaa...malas nak story panjang sangat. Memerang pernah terserempak.....dari belahan air sungai. Agak besar juga tuannya. Tapi ingat, niat kita nak memancing, mulut jangan celupar dan hati nak kering....hik hik.

Meragut umpan belah tengahari, semasa air mula surut.
Berat anggaran 2.3 kg.








Meragut umpan belah petang masa air mula pasang. Berat antara 3-4 kg seekor.











Sebelum terjah ke olaka lempit, memerang nak castting dulu sembarau, tengas dan memancing kelah di area Raub, Pahang. Ramai kekawan asyik story je....panas telinga memerang dibuatnya. Insyaallah hasilnya, memerang report minggu depan.

Tip
  • Guna pancing panjang - memerang guna 10 kaki.
  • Timah pemberat no. 10 - 12, kalau timah no 6,7 dan 8 umpan hanyut ke tebing . Air laju masa pasang surut..rasa kalau minggu depan dah nak pertengahan bulan melayu...air tak lah pasang tinggi sangat dan arus dah slow sikit.
  • Sediakan pancing kecil, sambil-sambil pancing ikan keli. Umpan cengkerik dan cacing, laju je di sebatnya.
  • Main bottom batu mati dan stanby satu jorang untuk balingan jauh, pakai batu hidup no.10 dan leader 40-60 Ib.
  • Pakai perambut 2-3 mata pancing, saiz 8 - 12. Lihat kesesuaian jorang kekawan.
"Memancing...memancing juga tapi solat jangan lupa"

wasallam...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

boleh komen, tak kira kaki pancing