Jumaat, 12 Julai 2013

Mata Rambai / Mata Bomb 1- Contoh


Bentuk mata rambai yang aku selalu gunakan semasa memancing. Selalu ikatan mata belah atas ada 3 mata, 4 mata atau 5 mata. Ikatan mata di bawah umpan bomb tu selalu akan ada 2 mata atau tiada ikatan mata pancing. Bagaimana ikatan tu ada atau tak ada. Aku akan ceritakan dalam siri-siri lain. Disini cuma nak bagitahu bentuk mata rambai, kalau otai2 nak cuba buat, kan lagi jimat, lagi kuat serta ikut citarasa kita. Mata rambai ini menggunakan dawai stainless steel yg tahan karat tu. Mata pancing selalu aku gunakan bersaiz 14 ke atas, biasanya jenama i-fish. Selalunya, mata rambai di jual di kedai-kedai pancing mudah rosak, mudah putus perambut. Perambut selalu aku pakai 40Ib, 50Ib, 60Ib dan ke atas.

Target selalu nak naikkan ikan yang besar-besar. Sebab tu perambut pakai saiz besar-besar.

Contoh Mata Rambai dan Spring Bomb yang selalu aku gunakan.

Contoh Mata Rambai dengan 7 mata pancing
Catatan :

Tujuan aku untuk jadikan panduan otai2 semua. bagaimana nak buat mata rambai @ mata bomb sungai ke..kolam komersial ke..pandai-pandai upgred lak. Ikut kepakaran masing-masing.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

boleh komen, tak kira kaki pancing