Rabu, 9 September 2015

Port Lombong - Aliran masuk / keluar Air Sungai

Askm kekawan semua....tentu sihat.

Memerang ada meninjau port baru pada 3 September 2015 dalam perjalanan ke Kuantan. Port ini masih meriah dengan ikan-ikan moster. Dari sumber otai-otai disitu, memerang dimaklumkan ada terdapat banyak ikan patin, ikan baung,ikan kaloi, lampam Jawa dan udang galah mendiami lombong. Kedudukan lombong agak jauh dari jalan utama dan di kelilingi ladang kelapa sawit. Kedudukan lombong agak strategik, ada aliran keluar / masuk air sungai ke dalam lombong. Dari tinjauan memerang selama 2 jam di sekitar lombong, terbukti kata-kata otai disitu.

Pemerhatian memerang memang terdapat ikan patin mega, melebihi 10 kg mendiami lombong tersebut. Dari pergerakan ditebing berumput dan daun di tebing memang terdapat ikan kaloi atau ikan tongsan disitu. Dari olak permukaan air memang terdapat ikan lampam jawa. Mungkin lombong ini ada "tuan tanah" yang kita selalu berwaspada masa memancing. Kalau ada "tuan tanah" tentu ada udang dan ikan baung.

Masalahnya, otai disitu selalu mengeluh sebab ikan disitu tak mahu makan umpan dihidangkan. Memerang tengah fikir-fikir apa umpan sesuai bagi menjerat moster di lombong tu....tunggu hasilnya nanti....insyallah ada rezeki nanti. Memerang ada mengenal pasti 3 port baru di sekitar lombong tu yang bersambung dengan aliran masuk/ keluar air sungai. Ada nak komplot dengan memerang ke?...roger-roger la yeaaaa.....Nah....ni situasi lombong tu....


Tip;

1.Tinjau port nak memancing sebelum turun memancing, kenal pasti target yang hendak dipancing.
2.Tanya otai-otai kawasan nak diterjah - keselamatan, ikan mendiami kawasan target, umpan selalu otai pakai untuk memancing di kawasan target.
3.Fikir umpan sesuai untuk memancing kelak
4.Fikir main umpan bottom ke....main umpan apong.

Selamat mencuba....
Wasallam....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

boleh komen, tak kira kaki pancing