Selasa, 31 Mac 2015

Tip Mengurangkan Mabuk Laut

Askm wbr kawan-kawan pancing ...agar semuanya sihat sejahtera

Tahun 2015 akan memasuki bulan April esok....bagi memerang memang cukup seronok. Bukan ape...cuma langkah memancing semakin jauh. Bukan sahaja di sungai, kuala dan hutan rimba malah hingga ke laut. Pada bulan April ni...aktiviti mencandat sotong makin menjadi...sotong-sotong semakin banyak...air laut mula kekeruhan ikan bersisik mula menghampiri daratan. Ombak mula bergelora...tentu mabuk kan? Bagi pemancing baru berjinak dengan laut tentu mabuk kan? biasa tu...20 tahun dulu memerang juga begitu. Sekarang kira ok laaaa....disini memerang nak beri beberapa tip-tip kurangkan mabuk laut. Bila dah selalu turun memancing di laut dah jadi biasa.

Tip-Tip:
  • Sebelum bot bertolak pilihlah posisi yang baik. Sebaiknya berada jauh dari asap dan bau minyak diesel yang dikeluarkan oleh bot. Jadi,, dinasihatkan jangan duduk di bahagian belakang bot yang menyebabkan anda terpaksa menghidu asap dan bau minyak diesel.
  • Anda perlu menelan pil penahan mabuk 1 jam atau  30 minit bagi persediaan menghadapi mabuk laut. Anda akan rugi jika mabuk ketika kawan-kawan yang lain sedang banyak mendaratkan sotong atau moster-moster dan hanya mampu melihat sahaja.
  • Bawa ubatan-ubatan ringkas seperti ubat minyak cap kapak dan gula-gula bagi mengelakkan rasa loya.
  • Perut yang terlalu kenyang menyebabkan anda cepat mual dan pening. Jadi cubalah elak dari makan terlalu kenyang sebelum menaiki bot.
  • Sebelum memulai perjalanan mancing persiapkan diri dengan baik, istirahat / tidur yang cukup, minimal 5 jam. sehingga tubuh anda tetap dalam keadaan Fit dan tetap bugar.
  • Isi perut dengan makanan yang mengenyangkan tapi jangan terlalu kekenyangan.
  • Menempelkan beberapa koyo di bagian leher, belakang telinga. ini disinyalir penyebab mabuk laut karena terganggunya mekanisme keseimbangan di telinga bagian dalam oleh gerakan selama di Laut.
  • Saat di kapal usahakan agar tetap memfokuskan pandangan mata ke garis Horisontal, badan jangan terlalu sering membungkuk atau melihat kebawah, hal ini dapat membuat lebih cepat merasa mual, selain itu pula jangan melihat sesuatu dari jarak dekat. Jika belum terbiasa jangan merangkai pancingan di kapal , minta tolong saja pada ABK untuk merangkai atau memasang umpan.
  • Bawa bekal buah buahan atau jus buah , bawa juga minuman jahe untuk mencegah dan mengobati mabuk laut.
  • Jika sudah merasa pusing dan mual sebaiknya muntahkan saja karena jika sudah dimuntahkan akan terasa lebih enak. setelah itu sapukan tubuh dengan balsem di bagian perut, leher, dan pelipis mata atau bisa juga hirup aroma minyak angin.
  • Nyebur air laut dan mandi agar tubuh segar kembali.
  • Apabila cara cara diatas sudah dilakukan dan anda masih saja mabuk laut usahakan tidur dengan rileks, namun jika benar benar tidak kuat , obat yang paling ampuh adalah kembali daratan dan segera minum obat anti masuk angin. Jka sudah kembali ke daratan anda masih mabuk, rasa terpusing-pusing. Anda pemabuk tegar, mabuk darat.
Wasallam...jom trip candat di kemaman, Terengganu....selamat mencuba

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

boleh komen, tak kira kaki pancing