Rabu, 17 Februari 2016

Umpan Buah Lakum, Berembang dan Buah Ara sungai

Askm kekawan semua...tentu sihat sihat dengan rahmat allah..

Teringat memerang nak berceloteh hari ni pasal umpan buah Lakum, buah Berembang atau buah pidada kata orang Sabah dan Sarawak dan buah ara sungai. Pada minggu lepas memerang ada terserempak dengan sekumpulan pemancing di tebing Sungai Dengkil. Sambil bersembang-sembang kononnya ramai dikalangan dia orang tak kenal buah-buah nihhh....emmm sedih betul. Mungkin dia orang masih junior pasal ni...nasib...nasib. Buah-buah ini bukan sahaja di gunakan untuk memancing ikan patin tetapi ikan kelah di hulu sungai.

Hasil bantuan abang google...memerang dapatkan beberapa gambar untuk lebih jelas bagi adik-adik yang masih baru mencuba dunia memancing.

Buah Berembang atau Buah Pidada
Buah Lakum
Buah Lakum atau anggur sungai di zoom kan
Buah Ara Sungai
Cuba cari...banyak terdapat ditebing-tebing sungai mana sekalipun. Kalau buah lakum (anggur sungai) tu pokok berakar banyak menjalar di kawasan semak samun dan pokok-pokok renek di tebing sungai

Tip;
  1. Umpan buah berembang atau pidada, buah lakum dan Ara sungai hanya untuk memancing ikan Patin Buah. Kalau di hulu sungai untuk memancing ikan kelah. 
  2. Umpan Ikan kelah boleh juga guna isi buah getah bakar, buah sawit peram / bakar dan banyak lagi buah hutan boleh digunakan. Masuk hutan cuma bawa joran jeee....umpan tak payah fikir sangat....semua mudah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

boleh komen, tak kira kaki pancing